Tuesday, February 21, 2012

Apa Ada Pada Nama - Norashikin

Lahir ke dunia
dibisikkan nama Agung "Allahuakbar"
dari ayahanda yang mengazankan
diusap dibelai dengan kasih sayang ibu yang mengandungkan
sekian lama dia tunggu, aku lahir malam itu
11.51 malam, 6 Mei 1991
penantian berakhir setelah sembilan bulan

Buntu ayahanda dalam langkah ke Jabatan Pendaftaran Negara
Dengan nama yang ditetapkan oleh nenda
mahukan Ashikin itu ada pada cucu
dan ayahanda cuma mampu menambah Nor pada nama
maka wujudlah aku sebagai Norashikin

ya, ini aku. Norashikin
Ashikin, tingkat tertinggi dalam perasaan cinta kepada sesuatu atau seseorang
dengan harapan aku akan membesar dengan penuh kasih sayang
dan kasih sayang akan menjadi simbol kewujudanku

mungkin juga nama ini rindu
Ishq kata dasarnya
mengharap akan menjadi kerinduan
dan sering merindu kasih sayang Tuhan

mungkin juga "siqqin"
tajam maksudnya
tajam akalnya. tajam matanya, tajam bicaranya
dan ini kadang menjadi kekurangan

mungkin juga kerana aku simbol keasyikan
kasih sayang keluarga
atau mungkin keindahan bulan yang mengasyikkan
dan sering ibu berdoa
biar terang hatiku
umpama purnama yang menyinari gelap malam

tapi, janganlah aku yang asyik dengan dunia
lupa dan leka kepada pencipta.
atau menjadi penyebab kepada keasyikan manusia menatap aku
keasyikan manusia mendengar petahku
keasyikan menusia bersamaku

pada nama ini aku berdiri
dengan rasa cinta yang menbanjiri setiap salur darahku
dengan ketajaman akal dan bicara
yang membawa nur kasih
merindu Tuhanku
walupun sering aku lupa.
dengan keasyikan dunia

No comments:

Post a Comment