Saturday, May 26, 2012

Teman




Lagu Teman - The Lion Story ft Rafidah

Pertama kali kita berjumpa,

Tidak kepastiannya ternyata,
Diriku dipenuhi soalan,
Ku tiada teman..
Aku terlihat insan yang keliru,
Air yang deras mencermin wajahku,
Engkau menjelma memberi harapan,
Menghulur tangan…



Sempena hari mulia Ini,
Aku tersenyum lalu mengimbasi kembali,
Semua yang kerap kita mengadukan,
Kini jadi bahan rindu yang ku simpan…



Detik masa kini kedengaran,
Aku mengucap selamat jalan,
Kepada teman yang sering menghibur dengan gurauan…




Bagaikan anak yang baru dilahir,
Titisan mata pun mulam mengalir,
Di simpang jalan kita menyebut kata terakhir…
Whoaaa.....hoaaaa...



Sempena hari mulia ini,
Aku tersenyum lalu mengimbasi kembali,
Semua yang kerap kita mengadukan,
Kini jadi bahan rindu yang ku simpan…



Ku hargai semua yang terjadi,
Memang nyata dirimu takkan ada pengganti,
Semoga kita dapat bertemu semula,
Kerana aku yakin engkau akan sentiasa
Di hatiku…..



Sempena hari mulia ini,
Aku tersenyum lalu mengimbasi kembali,
Semua yang kerap kita mengadukan,
Kini jadi bahan rindu yang ku simpan….



Ku hargai semua yang terjadi,
Memang nyata dirimu takkan ada pengganti,
Semoga kita dapat bertemu semula,
Kerana aku yakin engkau akan sentiasa,

Di hatiku……….

Hari ini terlalu ramai yang datang salam laga pipi kata selamat tinggal pada  aku. tersentak sedikit jiwa. awal. masih aku berhempas pulas dalam medan juang aku. sedang mereka sedang mencuba mengibar sayap kembali ke sarang masing-masing setalah lama terperuk dalam sangkar ini. 

ada juga yang sorak last paper! dengan gembiranya. hmmm.. buat aku? what if this is the real last paper? dan ini tentangan mata, senyum berbalas, telingkah tegang lidah yang terakhir.  yang bila esok aku kembali kepada keluarga aku, tidak aku kembali lagi ke tempat duduk aku. ke tempat jiwa aku teraduk. dan meninggalkan galaksi cinta aku, dan mencari galaksi yang baru.

tempat ini. memang sangat besar maknanya. di sini aku bina jati diri aku menuju muslimah solehah. dan bila saat aku tinggalkan saja gerbang galaksi ini, bermacam ujian keberatan yang mendatang.  di sini aku membaja cinta aku pada tuhanku. di sini aku mengetatkan kepatuhanku kepada imamku, di sini aku semai kasih dengan Kitab panduanku, di sini aku duduk tenang bersama wangian ilmu di taman-taman syurga. 

menghadapi 3 minggu tanpa rutin itu bukan mudah untuk yang rapuh dan goyah seperti aku. hati aku milik Tuhan aku. Mohon dipermudahkan untuk aku istiqamah di jalan ini. Tau apa yang meringankan langkah? mereka yang diizinkan Allah untuk menjadi pemangkin semngat aku untuk keluar dari takuk lama. yang dihadirkan untuk saling menguatkan satu sama lain atas nama ukhuwah fillah. yang menjadikan diri ini bukan dagang. tidak janggal di mata siapa pun. 

dan masih lagi hina saja diri ini. fashionista masih saja jadi lencana, tawa masih saja dilagukan, ucap saja masih lagi lalai, untuk cuti ini saja sudah teruja akan aidil fitri yang  bakal tiba, mau berjumpa dengan si tukang jahit bertanya tentang baju raya yang 5 pasang yang sudah dihantar dari mac lalu. lalu dipersoalkan tentang ramadahan. apa persediaan untuk bulan yang lebih mulia itu? syukur sudah habis hutang Qadha`. yang dibuat cuma beli telekung baru untuk solat terawih.  khilaf... diam dan berfikir.  tegur saja. selalu begitu. kerana hati yang selembut ini lebih mudah menerima  teguran seperti itu daripada perlian yang lebih menghiris jiwa bagai daging dihiris nipis-nipis. lupa ucap terima kasih. syukur punya sahabat macam itu. hatta yang sekatil dengan kau juga kadangnya membiarkan kesalahan kau begitu saja. 


bila cuti tiba dan..........

23/05/2012
23:15

* bersambung...

No comments:

Post a Comment